
جريدة غزل
الوصول صعب ولكن معًا نستطيع. .. جريدة غزل لدعم الكُتاب عن طريق نشر كتاباتهم بأنواعها لتصل إلى القُرَّاء بسهولة، لمؤسستها سها عبد النبي، تحت إشراف تطبيق وجريدة لَحْظة.
أحببتُها في قضيتي.
الفصل الثاني.
وقفنا عند اسلام وهاله قابلو بعض في المكتب
هاله:اكيد لا اكيد مش انت الي هعمل معاه القضيه
اسلام:مش دايب في هواكي حضرتك
هاله:احترم نفسك اتفضل يالا
اسلام:انتي مجنونه ولا اي عايزه تطرديني
هاله:لا بقولك اتفضل
اسلام:ولو ممشتش
هاله بتتحكم في عصبيتها:تمام اتفضل انا الي همشي
شيرين:في أي ياجدعان ماتصلوا علي النبي كده
هاله واسلام:عليه افضل الصلاه والسلام
شيرين:هاله اهدي كده مين ده انتي تعرفيه اصلا
هاله:الاستاذ الي خبطني الصبح
اسلام:لا اله الا الله انتي بتسوقي وانتي ماسكه الموبايل يعني عاميه
هاله:اي عاميه دي انت مجنون
اسلام:ماتلمي نفسك بقا
هاله جايه ترد شيرين قاطعتها
شيرين:هاله استاذ اسلام انتو حصل بينكو موقف عادي تمام ممكن بقي تنسوه وتشتغلوا وانا هطلبلنا قهوه
اسلام:ياريت لاحسن الواحد صدع
هاله:اللهم طولك ياروح
اسلام بتريقه:اللهم طولك ياروح
هاله خرجت من المكتب وهي حاسه بنار في قلبها :يارب انا بكره الاولاد ليه تحطه في طريقي
شيرين ضربتها في ضهرها:يابت احمدي ربنا ده واد عسل
هاله:عسل اي ده ملزق
:ده انتي الي سئيله اوي
هاله:والله انا بقيت خايفه اروح بيتنا الاقيك
اسلام:لا كفايه عليا الشغل
ودخلوا وقعدوا كلهم
وبعد مااسلام شرحلهم العصابه
هاله:بس احنا اي دخلنا دول ظباط احنا محامين
اسلام:وزير الداخليه بنفسه كلم خالك وقاله وحكاله وطبعا خالك مبيرقضش طلب لاي حد
هاله:احنا هنستفاد اي
اسلام:ممكن يبقي فيه ترقيه ونمسك قضايا الدوله والمخابرات والشغل ده انا ليا ظابط مخابرات صحبي هيحقق في القضيه انا بعتله العنوان زمانه علي وصول
شيرين:حلوه بس مش خطر حبتين
اسلام:هي خطر بس ادينا قاعدين وبنحاول
شيرين:طيب اسيبكو انا بقي وأروح اعمل قهوه لظابط الي جاي ده وخفو علي بعض
ومشيت شيرين وراحه تعمل القهوة وعملتها ولسه بتدخل شافت واحد قاعد علب الكرسي طلعت تجري دخلت المطبخ تاني اه ده يوسف يوسف هو ظابط المخابرات وهو الي كان بيتخانق مع شيرين عشان التاكسي
شيرين:لالا يارب اكيد حد شبهه ده لو شافني هيقتلني خوشي ياشيرين وخلي قلبك جامد
عند اسلام وهاله ويوسف
اسلام:اي يابني الي في رقبتك ده
يوسف:بت شوارعيه عضتني
هاله واسلام بيضحكوا
يوسف بغضب :بتضحكوا علي اي يارب وقعها في طريقي ودخلت شيرين وحطت القهوه وقعده وبلعت ريقها اسلام وهاله شايفين تعابير وشها
فجأه قام يوسف من مكانه وراح ناحيتها ومسكها من قفاها :ده انتي نهارك اسود جايه لحد هنا ليه ناويه تموتيني
شيرين:اوعي يامتخلف انت اوعي
يوسف:كمان متخلف ده انتي ليلتك سوده
شيرين:انت مجنون سيبني
يوسف:اه مش قبل مااعضك
شيرين:طب جرب قرب كده
ولسه يوسف بيقرب علي ايديها عشان يعضها رفسته برجلها وجريت في المكتب ويوسف وراها
يوسف:والمصحف ماهاسيبك
شيرين:عايز تعضني لي فاكرني سوسن
يوسف:سوسن سوسن اي يابت تعالي انزلي
شيرين :وانت مالك مش نازله وبعدين انا مسميش بت
يوسف:هضربك
اسلام :في أي اي لعب العيال ده
هاله:شيرين انزلي من فوق المكتب
شيرين:مش هنزل
يوسف:لعب عيال دي عضتني في وسط الشارع
اسلام بصوت عالي:ممكن تقعدوا بقا
نزلت شيرين وقعدت جمب هاله ويوسف جمب اسلام
اسلام:استاذه شيرين يوسف انتو بتلعبو
يوسف وشيرين :بنلعب
اسلام:الي انتو عملتوه ده شغل عيال مراهقه
يوسف:هي الانسانه دي كده قادره تخلي اي حد يطلع عن شعوره
شيرين جايه تتكلم هاله قاطعتها عشان كده انسو الي حصل ومش مهم اي حاجه احنا هنشتغل القضيه الي هنشتغل عليها كبيره ومحتاجه تركيز
اتفقنا
شيرين ويوسف:اتفقنا
شيرين:بس هو ملهش دعوه بيا
يوسف:يابنتي هو انتي فاكره نفسك اي ده انتي متسويش حاجه عشان يبقي ليا دعوه بيكي
شيرين:هاقوملك
اسلام:نهدي بقا خلاص
وبدأو يشتغلو علي القضيه
......في مكان مهجور تبع تجار الاثار
العميل:احنا وصلنا البضاعه
....:تمام استنو مني اشاره
العميل:أوامرك بس فيه حاجه
....:اي هي
العميل:البنت الي كلفتنا نراقبها كان معاها محامي كبير وظابط مخابرات ومحاميه
....:ومعرفتش لي
العميل:لا
...:طب روح انت
العميل:أوامرك
...:شكلك مش هاتجيبيها لبر ياهاله
يتبع
تفتكرو شيرين ويوسف هيفضلو ناقر ونقير
وياتري مين ده وعايز اي من هاله...
يتبع...
اسماء توفيق
التصنيف
روايات