تمرد صحفيه|"جريدة غزل"


لَحْظة

جريدة غزل

الوصول صعب ولكن معًا نستطيع. .. جريدة غزل لدعم الكُتاب عن طريق نشر كتاباتهم بأنواعها لتصل إلى القُرَّاء بسهولة، لمؤسستها سها عبد النبي، تحت إشراف تطبيق وجريدة لَحْظة.


"تمرد صحفيه"
....الفصل الثالث....
حضرت حور الغداء وأحمد جه. 
أحمد: يلا يا ماما عشان ناكل.. 
الأم: حاضر يا حبيبي جايه اهو.. 
قعدت حور وأحمد والأم عشان ياكلوا.. 
أحمد: عملتي ايه في العريس؟.. 
حور: الفرح بعد بكرا.. 
أحمد: مبروك يا قمر.. 
حور: الله يبارك فيك.. 
أحمد: طب يا ماما أنا عايز أقول حاجه.. 
الأم: خير يابني.. 
أحمد: أنا هكمل تعليمي برا. 
حور: لحظه ياماما، بص يا أحمد أنا كنت عارفه إن انت هتقول كدا فعشان كده أنا جهزتلك مبلغ هطلع بيه جواز السفر والتذكرة وكمان شويه فلوس تخليهم معاك لحد اما تشتغل هناك.. 
أحمد: ربنا يخليكي ليا يارب.. 
الأم: يا حنونه انتي عليكي عمايل تحفه.. 
أحمد: ههههه ليه كدا يا ماما دي اختي دي قمر..
حور: ماشي يا قمر انت يلا ادخل ذاكر. 
أحمد: ماشي عايزة أساعدك في حاجه الأول؟.. 
حور: لا بس هتسافر امتى؟.. 
أحمد: بعد الفرح.. 
حور: ماشي. 
ودخل أحمد غرفته وقعد يذاكر.  
الأم: عايزة حاجه يا حور.. 
حور: لا ياماما ادخلي انتي نامي وأنا هخلص وانام.. 
الأم: ماشي يا حبيبتي.. 
دخلت الأم غرفتها ونامت.. 
حور مع نفسها: طب أحمد هيسافر برا كدا مين هيبقى مع ماما؟...أنا لازم اجبلها شغاله من بكرا..
خلصت حور غسل الأطباق ودخلت غرفتها غيرت هدومها وقعدت تكتب في مذكراتها.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سيف.. 
خلص سيف شغله وهو ماشي. 
محمود: استنى انت رايح فين؟
سيف: رايح البيت. 
محمود: البيت بردو ولا؟
سيف: لا رايح البيت ومتنساش تبعت الفستان على بيت حور.. 
محمود: ادم انت مش بتحبها هتتجوزها ليه؟..
سيف: وانت مالك؟
محمود: ياعم أصل الصراحه البت موزة اوي وجامده وأنا كنت هتجوزها وهحبها..
سيف بغضب: مين دي اللي جامده وموزة ما تلم نفسك متنسش انها مراتي.. 
محمود: انت مش بتحبها متخليني أنا أتجوزها.. 
ضرب سيف محمود بالقلم.. 
سيف: الزم حدودك يا محمود متنساش انها ملك سيف الجارحي ومراته.. 
محمود: أنا عارف بس كنت عايز أعرف حاجه وعرفتها خلاص.. 
سيف: حاجة ايه؟.. 
محمود: مش دلوقتي بعدين هتفهم يلا روح بيتك وأنا هبعت الفستان.. 
سيف: ماشي.. 
ذهب سيف للبيت وطلع دخل غرفته ودخل خد شوار ولبس شورت وطلع نام.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حور..... 
خلصت حور كتابت مذكراتها ودخلت عند أحمد.. 
حور: خلصت مذاكرة يا أحمد.. 
أحمد: أيوا و هنام عايزة حاجه؟... 
حور: لا يلا تصبح على خير.. 
أحمد: وانتي من اهله.. 
ودخلت حور غرفتها ونامت.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في يوم جديد... 
استيقظت حور من النوم ودخلت خدت شاور وطلعت تجهز الفطار. 
خلصت حور الفطار وكالعاده دخلت عند أحمد.. 
حور: أحمدددددددددددد. 
أحمد: عارف أم النشيد ده لدرجه إني زهقت منه.. 
حور: كلها بكرا ومش هصحيك تاني. 
أحمد: بجد طب ممكن أعرف المنبه اللي بصوتك ده بيعمل ايه؟.. 
حور بضحك: دا للزوم بس. 
أحمد: ماشي يختي، روحي صحي ماما وأنا جاي.. 
حور: طب يلا.. 
دخلت حور عند ولدته لقتها صاحية وكنت طلعالها.. 
حور: أخيرًا حفظتوا امتى أنا بصحيكوا... 
الأم: هههههه أيوا يلا عشان الفطار.. 
حور: يلا.. 
وطلعوا قعدوا عشان يفطروا وطلع أحمد قعد معاهم... 
خلصوا فطار.. 
حور: يلا يا أحمد عشان تروح الدرس.. 
أحمد: لا ما هو أنا أخدت اذن من المدرس اني مش هحضر انهارده وبكرا لأنه أنا هسافر.. 
حور: ماشي. 
وفجأة الباب خبط.. 
حور: شوف مين يا أحمد.. 
أحمد: حاضر.. 
فتح أحمد الباب وكان محمود .. 
أحمد: مين انت؟..
محمود: أنا محمود صديق سيف.. 
أحمد: أهلا وسهلًا اتفضل.. 
محمود: لا شكرًا خد بس الفستان ده بتاع الآنسة حور.. 
أحمد: تمام شكرًا.. 
محمود: عفوًا.. 
ودخل أحمد جوا.. 
حور: مين يا أحمد.. 
أحمد: دا محمود صديق سيف كان جايب الفستان.. 
حور: ماشي حطه جوا في الاوضة. 
أحمد: ماشي، ودخل أحمد الفستان غرفة حور وطلع.. 
خلصت حور غسل الاطباق ودخلت غيرت هدومها من غير ما تبص على فستان وخرجت.. 
أحمد: رايحه فين.. 
حور: أمك نايمه متصحهاش والغداء جاهز لما ييجي ماعدو سخنه بس وكلوا.. 
أحمد: طب انتي رايحه فين؟.. 
حور: رايحه أشوف شغاله، متنساش إن انت هتسيب البيت ولازم يبقى في حد مع أمك.. 
أحمد: ماشي هتتأخري؟.. 
حور: والله على حسب ما أخلص.. 
أحمد: ماشي سلام.. 
حور: سلام. 
وذهبت حور للبحث عن شغاله.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سيف: استيقظ سيف من النوم ودخل خد شاور وطلع وكالعاده لبس الطاقم الرسمي مع البرفان الخاص والساعة الرقيقة ونزل عشان يفطر.. 
قعد سيف فطر وخلص فطار.. 
سيف: حبيبة بكرا الفرح عايز كل حاجه تبقى جاهزة.. 
حبيبة: حاضر حاجه تاني؟.. 
سيف: لا.. 
وذهب سيف للشركة.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حور وصلت حور على مكان وسألت عن واحده.. 
وقالت حور على طلبتها ووافقت على الشغاله واديتها العنون.. 
وذهبت حور للبيت.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل سيف الشركه ودخل مكتبو وندا علي محمود.. 
محمود: عايز ايه.. 
سيف: معلش على القلم بتاع امبارح.
محمود: ولا يهمك.. 
سيف: وديت الفستان؟.. 
محمود: أيوا.. 
سيف: تمام أنا عايز حراسه كتير بكرا عشان الأعداء كتير.. 
محمود: عارف وجهزت كل حاجه.. 
سيف: تمام يلا شوف شغلك. 
محمود: ماشي.. 
وقعد سيف يخلص في شغله عشان يخلص كل حاجه بدري ويروح... 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حور... 
وصلت حور البيت كان احمد بيسخن الاكل.. 
حور: أنا جيت يا أحمد هدخل أغير هدومي واطلع أكمل.. 
أحمد: ماشي.. 
ودخلت حور غيرت هدومه وطلعت جهزت باقي الأكل..
وقعدو يتغدو. 
الأم: جهزتي شنطتك يا حور.. 
حور: أيوا يا ماما.. 
أحمد: لقيتي شغاله.. 
حور: أيوا ممكن تيجي انهارده أو بعد بكرا.. 
الأم: طب ليه المصاريف دي يا حور.. 
حور: ولا مصاريف ولا حاجه يا ماما وبعدين انتي لازم يبقى معكي حد يهتم بأمور البيت عشان انتي مش هتقدري تعملي حاجه لوحدك.. 
الأم: اللي تشوفي يا حبيبتي.. 
حور: ماشي يا ماما.. 
أحمد: طب يلا أنا هدخل أكمل مذاكرة.. 
حور: ماشي. 
حور: يلا يا ماما خدي الدواء بتاعك ونامي.. 
الأم: ماشي يا حبيبتي.. 
وقعدت حور غسل الأطباق وخلصت غسيل الأطباق ودخلت غرفتها لمحت الفستان راحت عند الفستان فتحته كان شكله تحفة بجد.. 
حور: بس هو ازاي عرف مقاس الفستان وكمان نفس الموديل اللي بحبه؟ ياا يمكن لا لا لا يا حور اللي في بالك ده مش صح وقفلت الفستان ونامت.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سيف.. 
أصبح الوقت متأخر وها قد انتهى من الشغل وروح البيت.. 
سيف: حبيبة كل حاجه جاهزة؟..
حبيبة: أيوا كل حاجه جاهزة زي ماطلبت.. 
سيف: تمام، تبقي تصحيني بدري.. 
حبيبة: تمام ياسيف... 
وطلع سيف غرفتو دخل خد شوار ونام..

يتبـــــــــــــــــــــــــــــــــع
ياترا ايه اللي هيحصل لحور بكرا؟

حياة خالد/ مدمرة القلوب.

1 تعليقات

أضف تعليقًا مُشجعًا ..

أحدث أقدم

شاهِد أيضًا

إغلاق الإعلان