حكاية طفلة|"جريدة غزل"


لَحْظة

جريدة غزل

الوصول صعب ولكن معًا نستطيع. .. جريدة غزل لدعم الكُتاب عن طريق نشر كتاباتهم بأنواعها لتصل إلى القُرَّاء بسهولة، لمؤسستها سها عبد النبي، تحت إشراف تطبيق وجريدة لَحْظة.


"البارت التالت"
حـكاية طـَفلةة
*مامتت خلود:* أصحي ، بسم الله الرحمن الرحيم في اي يبنتي!

*خلود فتحت عينها وهي قلبها مقبوض وعامله تاخد نفسها بصوت عالي*

*مامتتها:* خير يحببتي حلمتي بأي؟
*خدت نفس كده وقالت:* الحمد لله،، مفيش حاجة كان كابوس وحش،، الساعة كام؟
*مامتها:* الفجر لسه مأذن قومي اشربي مياه وصلى، تصبحي عخير يحببتي ،ربنا يصحلحك حالك يارب

*مسكت تلفونها وفتحت آخر رسالة مصطفى باعتها لاقته كاتب ونتي م أهل الخير يعمري، لما تصحى ابعتي ،حمدة ربنا انو كان حلم، وقامت صلت وقعدت تفكر شوية واستغربت هي ليه حلمت بكده!! وبعدين قالت يمكن عشان انا حطه الموضوع ف دماغي!! بس لالا خلود انتي لازم تركزي انتي خلاص اهو هتبداي دروس ولازم تححقي حلمك ،ايوا صح! ،نامت وصحيت وهو لسه الموضوع شغال بالها لبست ونزلت عشان الدرس وقابلت رضوي*

*رضوي:* اي يست هانم كده متقولييلش عملتي اي امبارح أخص عليكي مكنش العشم ي خوختي

*خلود سرحانه فالحلم ومش مركزة ف اي حاجة*
*رضوي:* هييي يبنتي!! هو واخد عقلك للدرجايي
*خلود:* انا حلمت ب حاجة غريبة ي رضوي وقمت مخضوضه بليل

*رضوي قلقت لان معظم أحلامها بتحقق:* ها خير ي حببتي حلمتي بأي ؟
*خلود:* حلمت ان مصطفى رجع ل..

*ساندي جايه عليهم بتجري وشكلها مبسوطه*
*ساندي:* اي غجرر عاملين اي!!
*رضوي:* ثانيه! خلود كملي حلمتي بمين! حصل اي!
*خلود:* بعدين هقولك، بخير ونتي عامله اي، جماعه انا عايزة اكل!

*رضوي شبه فهمت الموضوع وحاولت تخرج خلود م الهي في وحاولت تضحكها وتعرفها انه بيحبها هي*
*____________*

*مصطفي نزل قابل صحابه عشان يروح الدرس ويكمل اليوم الروتيني، مصطفى لي تلاتة أصحابه واقربهم لي _عبدالله_* *عبدالله كان اقرب واحد ل مصطفى وكان دايما أسرارهم سوا، زي بلظبط خلود ورضوي ،، بقيت صحابه واحد اسمه _مروان_،، حسن*
*________________*
*عبدالله:* صباح الخير ي سطا، فينك م بيان يعني
*مصطفى:* وحشاني يعم ،اي الأخبار، انا زي الفل
*عبدالله:* ايوا يسطا مهو بيان عليك، اي الدنيا بقالك يومين مختفي فينك
*مصطفى:* اليوم الحلمت بي جه وقلتها اني بحبها وهي واقفت انا لسه مش مصدق نفسي يسطا وربنا
*عبدالله:* طب كويس يعم الف مبروك يسطا

*خدوا بل حضن وحكاله كل الحصل وان ساندي كلمته! وهو استغرب انها اتصلت بس انو قلبه اتبض لما اتصلت*
*عبدالله:* ثانيه ثانيه !! انت دلوقتي معاك البنت الحبتها وأحمد ربنا انها واقفت اي بقي دخل موضووع ساندي تاني! تتصل بيك لي اصلا! 
*مصطفى:* انا مش عارف والله، اهو الشله كملت اههه وأستاذ مروان جه
*مروان:* اي شباب عاملين اي، جاهزين لل رياضه! 
*مصفطي:* لي يعم السيرة دي محنا واقفين بنهزر لي كده، عالعموم يسطا إحنا قدها
*عبدالله:* اي م هتقول ل اخوك مبروك!!
*مروان:* مبروك بس ع اي يسطا! 
*عبدالله:* البيه غلفنا وارتبط!
*مصطفي:* انا اقدر اغلفكوا يسطا، بحبها طب اعمل اي! اسيبها تضيع مني! 
*مروان:* اووهه اوعي الشاعر الجامد، ودي مين بقى!!

*رد عبدالله عليه الكانت طفولته معاها خلود، مروان وشه اتغير وسرح كده لل حظه! وبعدين بص ل وابتسم ابتسامه ف زعل وقاله:* يسطا الف مبروك خش ف حضن اخوك ي فواز

*درسهم بدأ ودخلو الحصه وامتحنوا وف نص الحصه مصطفى عرض عليهم انهم ينزلو كلهم بعد الدرس* *ويتشموا وانو كمان عايز يشوف خلود*
*مروان:* اشطا انا معنديش مشكلة
*عبدالله:* يسطا انا معاك ف اي حته
*مصطفى:* خلصانه
*_______________*
درسهم خلص وكلهم نزلو خلود لسه الحلم شاغل دماغها و رضوي وماشيه جنبها تضحكها ،، وساندي عامله تسألها ع مصطفى وقالك بحبك ازاي وعامله تتكلم وخلود ماشيه اصلا م معاهم *_______* قطع كلامهم ب تلفون خلود رن
*خلود:* الو!
*مامتها:* طمنيني جبتي كام ف الامتحان!! قولي ومش هزعق عادي
*خلود:* يعني نقص درجتين بس، بس وعد المرة الجاية اقفل
*مامتها:* وانا واثقه فيكي، تاكلي ايه أنهاردا!
*خلود:* اي حاجة منك حلوة يست الكل
*مامتها:* يلا يا بكاشه،، بس ماشي يستي خلي بالك من نفسك ونتي جايه
*خلود:* حاضر ي مامتي،، بايي
*__________*
فضلو ماشين وبيتكلموا خلود بدأت تشيل الحلم من دماغها وتبطل تفكر في وبدأت تهزر معاهم عادي لحد ما مصطفى رن عليها وقالها انو عايز يشوفها قبل ميروح، فكرت للحظه ومكنتش عارفه توافق ولا!

*رضوي:* اي بجميل سرحان لي؟
*خلود:* مصطفى قالي انو عاوز يقابلني وكده
*ساندي:* طب حلو يلا ،هنيجي معاكي

*خلود تنحت كدة لكلام ساندي وردت عليها:* هنيجي معاكي؟؟؟
*رضوي:* سيبك منها يبنتي دي بتهزر منتي عارفها ساندي دمها شربات
*ساندي:* مش فاهمه اي الهزار ف كده؟؟ ايوا هنروح معاكي عادي انتي مش هتسلمي عليه بس!!
*خلود:* ايوا بس...
*ساندي:* مفيش بس احنا جاين جاين
*رضوي:* انا هطر اجي انا كمان عشان *وبصوت واطي* متبقيش لوحدك معاها ونا عارفكي ممكن تفلقيها نصين

*خلود قعدت تضحك والله مش عارفه كنت هعمل اي من غيرك يا صحبتي*
*ساندي:* بتقولو ايههه!!!
*رضوي:* هنقول اي يختي
*_______________*
وصلو المكان الهيتقبلو في مصطفي كان معاه مروان وعبدالله، خلود كان معاها رضوي وساندي، سلموا ع بعض وفضلو يتكلموا ع الدراسه ويرغوا

*مصطفى:* تعالى هقولك اي حاجة كدة
*ساندي:* هتقول لها أي هاا؟؟
*رضوي:* يستي انتي مالك؟؟
*خلود ابتسمت كده:* واحد بيكلم حبيتته!! اكيد هيطمن عليها يعني، خليك واقف هنا يبني عشان انا خلقي ديق

*مرة واحده مروان خد نفسه كدة واتنهد براحه، وزي ميكون فرح أنو ممشيوش*
*مروان:* اي ي دكتور أخبار الأحياء ايه!
*خلود:* اهو ماشيه يعني ،ونتو عندكوا ايه الدنيا فاهمين!
*عبدالله و مروان:* اه الحمد لله ماشيه
*خلود:* ربنا معاكوا يارب
*___________*
كل واحد روح بيته وشاف دنيته، ومروان عامل يفكر وخايف ل يخسر صاحبه بعد ما خسر البنت الفضل يحبها تلت سنين فالسر! *مروان شاف خلود كذا مرة ف أولى ثاوني لما كان بيشوفها كان بيفرح وقلبه بيدق بس للاسف مروان معترفش بحبه ل خلود وخلي الموضوع بينه وبين نفسه*
*مروان:* محدش هيعرف الموضوع دا ولا هقول لحد عليه كده كده انا غلط عشان معرفتهاش بس دا النصيب انا مش زعلان، ربنا يفرح قلبها دايما ،،ومش هتفح الموضوع عشان مخسرش صحبي.
*_________*
خلود كانت متعوده يجلها مسدج كل يوم بليل ع الفيس بوك، بتديها أمل ف بكره، و تعرفها انها أن شاء الله هتبقي احسن واشطر دكتورة صيدلة،، عدا اليوم كله م غير متيجي رسالة خلود المتعودة عليها،،مهمتش وقالت ممكن تكون صدفه وعادي وقعدت تزاكر اللي أخدته فالحصه.
*_______*
*تلفون مصطفى بيرن..*
*مصطفى:* ألو،، مين؟

مفيش صوت ولا حد بيتكلم
*مصطفى:* ألو؟؟
فضل يقول ألو تلت مرات وبعدين قفل.
*____________*
عدا كذا يوم وكان بيحصل نفس الموضوع معاه وف نفس الوقت،، عدا اسبوع والتاني ومبقاش حد يتصل خلاص،، فضل روتينهم مستمر عادي يروحوا دروسهم ويذاكروا عدا حاولي تلت شهورر، خلود نفسيتها تعبت وحصلها كذا مشكلة وحسيت انها م هتوصل ل حلمها وان الدنيا متلخبطه معاها وفضلت قافلة ع نفسها ومش بتكلم حد ولا حتى رضوي ولا اي مخلوق حتى مامتها بدأت تقلق عليها والكل بقي خايف عليها،، الكل بقي يدعلها ويطمنها. 
*___________*
*مصطفى:* خلود ازيك! انا مش عارف انتي لي مش عايزه تردي عليا! هو انا موحشتكيش؟،،وحشتني اويي بجد ردي بس اطمن عليكي

*شافت الرسالة ومكنتش عارفه ترد مكنتش عندها طاقة تتكلم بس كان لازم ترد*
*خلود:* انا بخير اطمن
*قفلت تلفونها خالص وعامله تدعي ربنا ان الفترة دي تعدي ومتطولش وحطت دماغها عالمخده ونامت*
*____________*
*الساعة 4 العصر رضوي راحتلها البيت عشان تهون عليها وتقعد معاها فضلت تتكلم مع مامتها شويه وبعدين مامتها قالتها:* خليكي معاها الايام دي حتى لو هي ساكته، خشي صحيها عقبال م اعملكوا حاجه تشربوها
*رضوي:* حاضر يطنط،، تسلمي
*دخلت الاوضه عشان تصحى خلود،خوختي اصحى اقعدي معاياا انا جيت بصي جبتلك اي! اصحى يلا ،، الغريبه أن خلود مكنتش بتصحي ومكنتش بترد نادت بسرعه ع مامتها*
*رضوي:* يطنط هي نايمه من آمتا دي مش راضيه تقوم!
*مامتت خلود:* مش عارفه يبنتي
*رضوي:* طب تعالى يطنط صحيها بطريقتك
*مامتت خلود:* ثانيه احط الصنيه وجايه
*دخلت عليهم الاوضه وماسكه العصير ف ايدها اصحى يدودو يلا رضوي جت يلا ماما كفايه نوم،خلود بردو مكنتش بترد،،قلقوا عليها اويي، خلود كانت بتتنفس بس ومش بتصحي ،اتصلو بعربيه الإسعاف وجريوا بيها ع المستشفى بسرعه الدنيا كلها اتقلبت عليها ومكنوش عارفين عندها اي الدكاترة فضلت معاها حاولي اكتر م اربع ساعات وبعدين خرجوا م أوضه العمليات
*مامتها وهي بتعيط:* بنتي فيها أي يا دكتور؟؟ بنتي مالها!!
*الدكتور:* جتلها جلطه عالمخ بس الحمد قدرنا نفتتها وهي هتفوق من البنج وهتخرج حمدلله على السلامه

رضوي ومامتها فضلو يعطوا ومكنوش عارفين يعملو ايه! رضوي جريت تتصل ب مصطفى وتقوله

*رضوي:* آلو يا مصطفى!
*مصطفي:* ازيك يا رضوي! مال صوتك! خلود كويسه صح ؟؟
*رضوي صوتها منبوح م العياط:* خلود جتلها جلطه عالمخ ي مصطفى، صحبتي كانت هتروح مني ي مصطفى

*مصطفي:* انتي بتهزري صح! رضوي الله يخليكي بطلي الهزار دا وهاتي خلود اكلمها 
*رضوي:* صحبتي بتموت! ونتي بتقولي بطلي هزار! انت معندكش دم؟؟ 

*قلبه وجعه ورد عليها بصوت مخضوض انتو ف مستشفى ايه؟؟ رضوي قالته واتصل ب مروان وعبدالله وساندي وجريوا كلهم ع المستشفى!*
*___________________*
خرجت خلود م أوضه العمليات ومع الأسف مكنتش فاقت ودخلت العناية المركزة، للأسف خلود دخلت ف غيبوبه،، الكل كان واقف قدام الاوضه مصدوم وبيعيط ، مروان كان اكتر واحد بيعيط كان اكتر واحد خايف عليها، أهل خلود كلهم كانو واقفين جنبها وكل يوم حد بيروح ويقعد معاها 
*_________* 
عدا شهرين وخلود لسه ف الغيبوبة،، مصطفى مكنتش بيسأل عليها مكنش بيروح لها المستشفى،، ساندي بقيت تقابل مصطفي كل يوم تقريباً ومكنش هممها أن صاحبتها ف غيبوبه مكنش هممها اي حاجة غير أنها تعرف ترجع مصطفى ليها تاني،،مصطفى بدأ يميل ل ساندي م تاني! 
*_______*
*عبدالله:* اي يبني،أحنا رايحين انهاردا لخلود كلنا البس يلا عشان منتأخرش

رد مصطفى كان غريب اويي وكلهم استغربوا
*مصطفى:* لاء، مش هروح انا مش فاضي عندي مشوار 
*عبدالله:* حبيبتك محتاجلك جنبها!،، الغي المشوار وخلي يوم تاني
*مصطفى:* متقولش حببتي ي عم بس! 
*عبدالله:* نعم؟؟ اومال هي اي!! 
*مصطفى:* انا هرجع ل ساندي 
*عبدالله:* انا كنت حاسس إن الحرباية دي مش هتجبها ل بر أبداً، بس مكنتش اعرف انك خاين ي صحبي 

*شدوا مع بعض فالكلام وعبدالله ادايق منه جامد* وقاله: م هنا ورايح ملكش دعوه بيا، ولا لسانك يخاطب لساني سلامم،، يلا ي مروان مش هنضيع وقتنا مع واحد زي دا 
*مروان:* يلا يصحبي، انا حقيقي مصدوم فيك ي مصطفى

*كلموا البنات ومشيوا محدش قال حاجه ل رضوي ساندي قبلتهم ومحدش فيهم طايق يبص ف وشها*

*ساندي:* هي خلود هتوفق صح؟

*مروان بصلها بقرف وقالها هتفرق معا...*
*عبدالله:* ايوا أن شاء الله هتفوق *راح بص ل مروان الهو اسكت عشان خطري*

*_________*
دخلو المستشفى وفضلو وافقين قدام الاوضه بيدعوا انها تفوق وترجع كويسه وتقوم بالسلامة.
*________*
عدا اسبوع ومحدش بيكلم مصطفى،،وخلود لسه مفقتش

مروان بقي يروح لها المستشفى كل يوم بليل ويقعد يتكلم معاها ويطمنها انها مش لوحدها وأنه دايما هيقف معاها، عامل بيكلمها وأنها لازم تقاوم وتقوم عشان فاضل تلت شهور ع الامتحانات
*مروان:* لازم تقومي يخلود عشان تحققي حلمك كلية صيدلة مستنياكي، اكتشفت انك الحاجة الحلوة الفي ف حياتي متزعليش من مصطفى هو غبي مقدرش النعمه اللي كانت معاه قومي واحنا هنعوضك خير عن كل دا وحشتني ي خلود،،ماسك ايدها وبيعيط.
*_______*
عدا حاولي دقيقتين وهو ع نفس الوضع،، سكوتتت تام فالاوضه،خلود فتحت عينها بس مكنتش قادره تحدد دا مين مروان قام جرى ونادي ع الممرضة.
*مروان:* انا كنت معدي قدام الاوضه دي والبنت الجوه فتحت عينها

*الممرضة جريت نادت الدكتور بسرعه، خلود فاقت ي دكتور، دخلها الدكتور بسرعه*
*خلود:* انا فين! فين ماما!
*الدكتور:* حمدلله على السلامه، كنتي ف غيبوبة وفوقتي....
*خلود:* انا عايزه ماما ،مين الكان معايا فالاوضه دا!

*مروان واقف بيبص عليها م بعيد وبيحمد ربنا انها فاقت وكان نفسه يفرح رضوي بسس للأسف محدش يعرف انو كان بيروح لها*
*________*
*تاني يوم الصبح كلهم راحولها المستشفى وفرحوا انها فاقت*
*خلود:* هو مصطفى مجاش ليه؟

حالك سكوت تام ومحدش كان عارف يقولها خصوصاً أن الدكتور محذرهم أن محدش حد يزعلها كلهم واقفين ساكتين ومحدش عارف ينطق
*عبدالله:* اصل مصطفي رج....
*مصطفى:* هو انا عشان اتأخر شويه يعني يحصل كده؟؟ حمدلله عالسلامة ي خلود
*مروان:* اي اللي.......


لــ دُنيـا وحـيد
دودي DODY

إرسال تعليق

أضف تعليقًا مُشجعًا ..

أحدث أقدم

شاهِد أيضًا

إغلاق الإعلان