
جريدة غزل
الوصول صعب ولكن معًا نستطيع. .. جريدة غزل لدعم الكُتاب عن طريق نشر كتاباتهم بأنواعها لتصل إلى القُرَّاء بسهولة، لمؤسستها سها عبد النبي، تحت إشراف تطبيق وجريدة لَحْظة.
أحببتُها في قضيتي
الفصل الأول
عندما يعشق الإنسان يواجه خلافات كثير لا تسألوني كيف لكن لكي يتأكد يواجه صعوبات كثير أتمنى الروايه تعجبكوا...
هاله بنت محاميه كل حاجه هي الي بتقيسها ومبتاخدش خطوه إلا لو هي متأكده منها عمرها مافكرت في الارتباط أو أنها حتي تحب شغلها كمحاميه واخد وقتها ومفيش ولد بس حاول يقرب منها والي يحاول بيرجع من غير كرامه
نيجي لبطلنا التاني اسلام محامي بردوا وهو شخص محترم لكن مشكلته أنه بيكره حاجه اسمها بنات هنعرف لي
نبدأ بقي الأحداث
الساعه سبعه ونص وبدأت صاحبتنا تقوم من النوم وتاخد احلي شور وتلبس وتفطر وتروح الشغل الساعه تمانيه بتمشي بطلتنا وركبت العربيه وماسكه الموبايل بتاعها وفجأه تعمل حادثه مش حادثه بالمعني الكلمه لكن خبطت عربيه واحد لأنها كانت ماسكه الموبايل وطبعا كلنا عارفين من الشخص ده أيوه اسلام
إسلام:اي مش تفتحي ماسكه الموبايل وبتسوقي كمان
هاله :انت ازاي تعلي صوتك عليا كده انت الي مش بتشوف وجاي تخبطلي عربيتي
اسلام بغضب:انا مش بشوف تصدقي أن انا كنت ناوي امشي بس والله مانا سايبك
هاله مسكته من اللياقه بتاعت القميص :وهو انت فاكر اني هاسببك فين البوليس ياامن
اسلام :نزلي ايدك دي كده
واحد معدي اي يامدام مزعلاه لي بس شكله طيب هو عمل اي
هاله: الاستاذ خبطلي العربيه ثانيه انت قلت اي
هاله بعصبيه:انا يوم مافكر اتجوز اتجوز ده غور
هو:ربنا يهديكي يامدام انا من رأئي ياباشا انك تاخدها البيت وتعملها الادب
هاله:جرا اي ياراجل انت هو انت خلاص صممت اني مدام
هو:انا اسف والله افتكرتك المدام خلاص يااستاذ خد خطيبتك
كل ده واسلام فاطس ضحك
هاله :امشي من قداااامييي وانت بتضحك علي اي
اسلام بضحك:عشان حضرتك ماسكاني من وسطي وتقريبا في حضني
هاله بتردد:اي اي انا همشي
اسلام :لي بس تعالي قدمي بلاغ فيا
هاله بتاخد النفس بصعوبه:لالا المسامح كريم
اسلام:اتمني تبقي اخر مره اشوفك
هاله:متخافش احنا مش هنتقابل تاني اصلا
اسلام:اتمني
وصلت هاله المكتب وقعدت
شيرين صاحبه هاله المقربه وبيحكوا لبعض كل حاجه شيرين عاطفيه اوي ورومانسيه جدا
شيرين :انا جيت
هاله:اهلا ياختي كل ده تأخير
اه مهوا هاله صاحبه المكتب
شيرين :معلش اصل قابلت واحد غلس ياباي
هاله:بجد لي احكيلي
شيرين:هحكيلك
فلاش باك
شيرين خارجه من البيت وماسكه الموبايل ووقفت تاكسي عشان تركبه جت تفتح التاكسي لقت واحد ماسك نفس التاكسي
شيرين:حضرتك انا موقفه التاكسي ده الاول
هو بتكبر:وقفي غيرو ياشاطره .
شيرين:شاطره مين هو أنا جاريه عندك
هو:شكلك عايزه تتعدلي
شيرين:طب اعدلني بقا يالا وريني
فجأه هو لونه اتغير
شيرين مش راضيه تسكت:انا نفسي اعرف هتعدلني ازاي مهوا حضرتك مش محترم
هو:اسكتي
شيرين :لي أنا اسكت بمزاجي مش بمزاجك
هو:اسكتي
شيرين :مش هسكتت د
وفجأه حضنها
وهي حاولت تخلص نفسها منه لكن معرفتش حست أنه ماسكها اوي وراحت رافساه في رجله
هو:اه اي دا قويه اوي
شيرين بعصبيه:ممكن اعرف اي الي انت عملته ده
هو:واحده غير تتمني اني امسك ايدك
شيرين:وانا مش واحدع غيري وعايزه تفسير
صاحب التاكسي :ياانسه يااستاذ انا عايز امشي
هو:طيب تمام تعالي نقعد في مكان واشرحلك
شيرين :اه ويطلع صاحب التاكسي صاحبك ووتخدرني
هو:انتي بتتفرجي علي المسلسلات كتير ولا انتي الي غبيه
شيرين :مسكت الشنطه وفضلت تضربه الحقوني بيتحرش بيا وعضته في رقبته وحرية
هو:اه يابنت الغضاضه
وبس
هاله:هههههههه هو مش الي غلس ده انتي رزعتيه علقه
شيرين:والله انا طيوبه خالص لكن بيخرجوني عن شعوري
هاله:ده انا الي قابلت واحد يالهوي
شيرين بجد طب احكيلي
هاله :هحكيلك
عند اسلام
اسلام وصل ولقي المدير عايزه
اسلام بيخبط علي الباب
المدير:ادخل
اسلام:احم حضرتك كنت عايزني
المدير :تعالي يااسلام تعالي
اسلام : أيوه
المدير:بص احنا جايلنا قضيه كبيره اوي وشايف انك انت الي هتمسكها
اسلام:انا تحت امرك
المدير:بص بس مش هتمسكها لوحدك
اسلام:امال مين معايا
المدير:قبل مااقول كلمه اهدي خالص
اسلام:ماشي انا هادي خالص
المدير:المحاميه هاله منصور الي شغاله في العماره الي قصادنا
اسلام :هو أنا تقريبا سمعت منصور لكن حاسس اني سمعت اسم بنت
المدير:اهدي كده دي محاميه شاطره وهاتفيدنا جدا
اسلام:انا مش هشتغل مع بنات عشان تبقي عارف
المدير:يابني افهم بس هي كمان مش بتحب الاولاد يعني مش هتقربوا من بعض
اسلام:ماشي يابوس لكن انت الي اخترت
المدير:وانا واثق من اختياري طيب انا هعمل مكالمه واقولك هتتحرك امتي
اسلام'ماشي
المدير:الو بالمحاميه الي مكسره الدنيا
هاله:ازاي حضرتك ياخالو عامل اي
مالها:خالو دي بره الشغل أن هنا المدير
هاله:هههه حاضر يامدير واكيد طبعا عايزني في شغل
خالها عفارم عليكي
هاله:طيب اي هو بقا
خالها:اهم حاجه تبقي هاديه
هاله:مممم شكلها حاجه متبشرش
خالها:عندي قضيه كبيره اوي ومحتاجك تساعدي فيها
هاله:ماشي ياخالو ابعتهالي وانا اشوفها
خالو:هبعتها مع الي هتساعديه
هاله:ماشي ابعتها
خالها:لا انا هبعته
هاله:لا نا مفهمتش
خالها:بصي ياحبيبه خالو هو ولد ممتاز وشاطر عشان كده مش عندي حد أثق فيه غيركوا
هاله:طلاما هو ولد شاطر لي هساعدع
ويعد نقاش طويل اقتنعت
هاله؛ماشي ياخالو
خالها:مع السلامه باحبيه قلب خالك
المدير :يالا يااسلام لم حجاتك بالا
اسلام:حاضر
هاله :الو عمي محمد هاتلي مكتب وكرسي بعد اذنك هنا عندي
عم محمد:حاضر ياست البنات
راح اسلام عندها هنا
اسلام:لو سمحتي هو فين مكتب المحاميه هاله منصور
شيرين:انت الي جاي تشتغل علي القضيه
اسلام:ايوه
شيرين اتفضل
ودخلته شيرين :احم هاله الاستاذ اسلام وصل
هاله :اه اتفض... هو انت
اسلام :لالا اكيد مش انتي ويتبع
أسماء توفيق
التصنيف
روايات