وقعت في الحب | "جريدة غزل"


لَحْظة

جريدة غزل

الوصول صعب ولكن معًا نستطيع. .. جريدة غزل لدعم الكُتاب عن طريق نشر كتاباتهم بأنواعها لتصل إلى القُرَّاء بسهولة، لمؤسستها سها عبد النبي، تحت إشراف تطبيق وجريدة لَحْظة.


قصه بعنوان وقعت في الحب
 إذا سألوك يوماً عن إنسان أحببته فلا تقل سراً كان بينكما.. ولا تحاول أبداً تشويه الصورة الجميلة لهذا الإنسان الذي أحببته.. أجعل من قبلك مخبأ سرياً لكل أسراره وحكاياته فالحب أخلاق قبل إن يكون مشاعر.

ازيك يا فاطمه؟ 
فاطمه: الحمد لله مين حضرتك؟  
عمر: انا عمر ساكن جنبك هنا جديد وعرفت انك في كليه طب وكنت عاوز أسألك شويه حاجات لاني ف كليه طب.
فاطمه: اتفضل اسال
عمر: كنت محتاج كام حاجه للامتحان 
فاطمه: ثواني طيب وهاجي 
عمر : تمام 
بعد 10دقائق 
فاطمه: اتفضل دول كل الي معايا تقدر تصورهم وتجيبهم تاني. 
عمر: شكرا اوي
فاطمه: الشكر لله 
عمر: هصورهم وهجيبهم تمام؟
فاطمه: تمام. 
خديچه: ازيك يا فاطمه 
فاطمه: الحمد لله ازيك انتي يا خديچه؟
خديچه: الحمدلله بخير. 
فاطمه: يارب دايما بخير.
خديچه: كنت جايه اعزمك علي خطوبتي أن شاء الله 
فاطمه: بسم الله مشاء الله أن شاء الله هاجي 
خديچه: هستناكي 

فاطمه: 22سنه 
خديچه 23سنه 
عمر:22سنه  
فاطمه بنت جميله اوي وطيبه جدا شيك ف لبسها ولبسها دايما واسع عندها صاحبه واحده بتحب الهدوء حلمها تكوت دكتوره اسنان.
عمر: شاب محترم وطيب مصاحب جميع الناس حلمو يكون دكتور اسنان كبير 
خديچه بنت محترمه جدا بتحب تقرأ روايات 
فاطمه: ماما انا هروح فرح خديچه يوم الاحد. 
مامت فاطمه: ماشي يحبيبتي. 
فاطمه: الو يا عائشه.
عائشه: ازيك يا فاطمه؟
فاطمه:الحمد لله بخير هتروحي فرح خديچه؟
عائشه: ان شاء الله هروح
فاطمه: تمام تعالي بكره ننزل نشتري لبس للفرح
عائشه: تمام علي الساعه كام. 
فاطمه: الساعه 7كدا هرن عليكي 
عائشه: تمام هتسنا تلفونك 
عائشه بنت جميله جدا منتظمه ف الصلاه جدا وصحبت فاطمه من الطفوله
عمر: راح لفاطمه
عمر: شكرا جدا لحضرتك صورتهم
فاطمه: بالتوفيق ان شاء الله
بعد نصف ساعة 
مامت عمر: ازيك يا حبيبتي انا لسه ساكنه هنا جديد وكنت حابه اتعرف عليكم
فاطمه: طبعا يا طنط اتفضلي 
مامت عمر: اسمك اي يا بنتي 
فاطمه : اسمي فاطمه
مامت عمر: بسم الله مشاء الله اسمك جميل 
فاطمه: ربنا يباركلك يارب 
جت مامت فاطمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مامت عمر: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا بنتي 
مامت فاطمه: الحمد لله بخير 
مامت عمر: انا لسه ساكنه هنا جديد وحبيت اتعرف عليكم 
مامت فاطمه: شرفتينا والله 
فاطمه سبتهم يتعرفوا ودخلت تذاكر 
بعد ساعه 
مامت فاطمه: الناس الجديده ف العماره دول ناس كويسين جدا يا فاطمه وام عمر طلعت كويسه جدا ومش معاها غير عمر ابنها وفي كليه طب زيك 
فاطمه: ايوه يا ماما هوا جه وطلب مني مذكرات 
مامت فاطمه: ربنا معاكم يارب يلا نامي بقي الوقت اتاخر 
فاطمه: حاضر 
تاني يوم الصبح 
ابو فاطمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عامله اي يا فاطمه النهارده
فاطمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يابابا الحمد لله بخير 
ابو فاطمه: دائما يارب جبتلك الشكولاته الي بتحبيها 
فاطمه: ربنا يباركلي فيك يارب يا بابا 
جت الساعه7 
فاطمه: الو يا عائشه. 
عائشه: ايه يا فاطمه انزل؟
فاطمه: ايوه يلا 
بعد نص ساعه 
 عائشه: هنجيب اي بقي يا فاطمه؟ 
فاطمه: انا هشتري دريس وطرحه
عائشه: خلاص وانا هجيب زيك 
بعد ساعتين وصلو كل واحد لبيته 
ابو فاطمه: اشتريتي اي يا فاطمه؟
فاطمه: اشتريت دريس يا بابا عشان فرح خديچه 
ابو فاطمه: تمام يا بنتي يلا كل ونامي عشان تصحي تروحي الفرح 
فاطمه حاضر يابابا 
صباح يوم الأحد
فاطمه: الو يا عائشه يلا البسي عشان نروح لي خديچه نكون معاها من اول الصبح. 
عائشه: ماشي يا فاطمه هلبس وهكلمك 
بعد ساعه
عائشه: الو يا فاطمه يلا انا لبست.
فاطمه: طيب استنيني تحت بيتك
بعد نصف ساعه 
خديچه: عاملين اي؟
فاطمه: الحمد لله بخير يا عروسه.
مامت خديچه: اتفضلو يا ولاد لحد ما خديچه تخلص.
الساعه7ونصف 
العريس جه واخد خديچه 
عائشه: بسم الله مشاء الله خديچه زي القمر
فاطمه: ربنا يسعدها يارب 
معتز: ايوه يا خديچه زي القمر انتي النهارده
 فلاش باك   
معتز اخو خديچه الصغير  
خديچه: عقبالك عشان اخلص منك شوف البنات الي ف الفرح اختار واحده وخلصني 
معتز بضحك: عاوزه تخلصي مني ماشي 
معتز : خديچه مين البنت الي هناك دي؟
خديچه: دي فاطمه،
معتز: بسم الله مشاء الله عليها جميله اوي،
خديچه: وهاديه ومحترمه جدا، 
معتز: طب علي بركه الله كلميها ونشرب الشاي قريب،
خديچه: سبني افرح بي فرحي الاول،
معتز: افرحي،
بعد تلات ايام،
خديچه: الو يا فاطمه،
فاطمه: ازيك يا خديچه؟
خديچه: الحمد لله كنت عاوزه رقم والدك،
فاطمه: ف حاجه خير .
خديچه: بابا عاوز يكلم ولدك
فاطمه: يشرفني الرقم اهو 
ابو فاطمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا فاطمه 
فاطمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يابابا 
ابو فاطمه: كنت عاوز اتكلم معاكي يا بنتي ف حاجه 
فاطمه:اتفضل يابابا 
ابو فاطمه: حاليا معتز اخو فاطمه كلمني وأبوه كلمني وعاوزين يجيو يشربوا معانا الشاي 
فاطمه: الي حضرتك شايفه يابابا 
ابو فاطمه: يعني من نظرك الولد محترم وكويس وموافقه ولا لا يا فاطمه.  
فاطمه: باذن الله خليهم ييجو يابابا وأشوف الأسلوب والتعامل
ابو فاطمه: تمام يا بنتي هما بكره جيين 
 تاني يوم الصبح 
يلا يا فاطمه حضري نفسك الناس جايه 
فاطمه: حاضر ياماما 
ام عمر: اي يا فاطمه يا حبيبتي جيت اساعدكم
فلاش باك 
ام عمر بقت صحبت ام فاطمه جدا 
فاطمه: ربنا يخليكي يا طنط عقبال عمر 
ام عمر: يارب يا حبيبتي 
بعد ساعه الناس وصلو
ابو فاطمه: اتفضلو 
ابو معتز: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اي الاخبار 
ابو فاطمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الحمد لله بخير 
اتكلمو ف كل حاجه وفاطمه وافقت
الخطوبه الخميس الجي ومشيو 
ام عمر: شوفت يا عمر فاطمه الخطوبه بتاعتها يوم الخميس 
عمر باستغراب: اي يا امي؟
ام عمر: ف اي يا عمر؟
عمر: لا مفيش 
فلاش باك 
عمر اعجب بي فاطمه جدا بس كان مستني فرصه تجمعوا بيها عشان يقولها  
وجه يوم الخميس وفاطمه طلعت جميله ف الفستان
بعد شهر من الخطوبه  
فاطمه حبت معتز جدا 
لاكن معتز محبهاش تفتكرو لي؟ 
تعال معايا وهنعرف. 
معتز كان بيكلم 4بنات علي فاطمه وكان واخد فاطمه كدا لأن ولاد فاطمه راجل اعمال غني 
فاطمه: معتز هات تلفونك 
معتز: لي 
فاطمه: هات بس
معتز: خدي 
فاطمه: اربع بنات يا معتز معليش انا عملتلك اي عشان تكلم دول عليه. 
معتز بكل برود: عادي 
فاطمه: عادي اني حبيتك عادي اني كنت مفكره مفيش غيري ف حياتك عادي أن بابا يعملك حاجات ف شغلك تخليك تقف علي رجليك بيها كل ده عادي يا معتز اتفضل دي دي دبلتك تعال خد باقي حاجاتك 
بعد 3شهور من حاله الاكتئاب الي مرت بيها فاطمه  
عمر: ماما انا قررت اني هروح اخطب فاطمه 
مامت عمر: لا دي واحده خطيبها سابها متعرفش اي الي حصل ولا عملت اي اسكت 
عمر: لا اكيد معملتش حاجه انتي اكيد فاهمه غلط 
مامت عمر: انا قولت البنت دي لا يا عمر خلاص
بعد سنه فاطمه اتجوزت استاذ كريم راجل اعمال وعمر اتجوز قريبته 
فلاش بأك عمر لسه بيحب فاطمه وفاطمه متعرفش 
فاطمه لسه بتحب معتز ومعتز مش بيحبها 


كل شخص في هذه الدنيا فاقد شيئاً يحبه في حياته، حتى لو ضحك كثيراً ورأيته سعيد، يَبقى شيئاً بداخله كل ما تذكره تألم وضعف. وَجوه المُسَنين قَد تُرعبْ الأطفال أحياناً .. لَيس لَكَونها قَبيحه، بَلْ لأنها تَحملُ فَي تَجاعيدَها قَسوه دُنيا لَم يَروها بَعد. كلّما أشتاق إليكِ .. أرى طيفكِ فأحتضنه .. فأبقى مُحتضناً طيفك طوال يومي

الكاتبه انچي احمد حسن سليمان.
جريدة غزل

الحياة أحلام فلا داعي للتخلي عن حياتك

إرسال تعليق

أضف تعليقًا مُشجعًا ..

أحدث أقدم

شاهِد أيضًا

إغلاق الإعلان