حكاية طفلة |"جريدة غزل "


لَحْظة

جريدة غزل

الوصول صعب ولكن معًا نستطيع. .. جريدة غزل لدعم الكُتاب عن طريق نشر كتاباتهم بأنواعها لتصل إلى القُرَّاء بسهولة، لمؤسستها سها عبد النبي، تحت إشراف تطبيق وجريدة لَحْظة.


"البارت التاني" 
*حَـكاية طـَفلةة*
*خلود:* انا فكرت كويس ومواقفه.
*مصطفى:* ايه بجد!! وفقتي يعني خلاص بقيتي حببتي!!
*خلود:* ايوا،، بس عايزك توعدني انك م هتزعلني ف يوم ولا تسبني، وكمان انا عارفه اني م اول واحده ف حياتك صح !
*مصطفى:* صحيح انتي م اول واحده بس انتي اللي حبيتك ي خلود، ونتي عارفه اني مقدرش ازعلك
*الفجر بيأذن*
*خلود:* روح صلى وتعالى نكمل كلامنا يحبيبي
*مصطفى:* حاضر ي حببتي
*بعد نص ساعه* وخلود خايفه ع قد م هي مبسوطه هي خايفه خايفه ل ي سببها خصوصا أن البنت الكان مرتبط بيها كانت لسه ف حياته،، عامله تفكر ودماغها تودي وتجيب وفالاخر *قالت:* مهو لو م بيحبني مكنش جه وقالي! صح ،ايوا صح هو بيحبني انا بشوف د ف عينه،،فتحت تلفونها *وقالته:* انا صليت وهنام تصبح ع خير. 
*_____________________*
*تاني يوم الصبح*
*مصطفى:* صباح الخير ع بنوتي الجميله
*خلود:* صباح النور يقلب بنوتكك،، نازل انهاردا ولا قاعد فالبيت
*مصطفى:* ايوا بس الاول هعمل حاجات مع امي وانزل علي بليل كدة
*خلود:* امممم اصلي نازله اقعد مع صاحبي شويه وكنت هقابلك
*مصطفى:* الله حلو دا، خلاص هحاول اخلص معاها بدري وانزلك

خلود فرحت اوي لأنها اول مره هتقابل مصطفى بعد م ارتبطوا، عامله تفكر تنزل بأي! تلبس اي! حاسه انها هتشوفه لأول مرة،، 
*الباب بيخبط*

*خلود:* مين!
*رضوي:* هو يبنتي حد يعرفك غيري افتحي
*رضوي صحبت خلود وأقرب واحده ل خلود وبيحكوا كل حاجه لبعض، رضوي بتنمني الخير دايما ليها ودايما واقفه معاها*
*خلود:* رررضووويييي انتي جييتي!!  

فتحت الباب وخدتها بل حضن انا مبسوطة جدا جدا انا م مصدقه ان جه اليوم القلي ف بحبك رضوي اقرصيني عشان اتأكد اني صايحه وم ف حلم، انااا مبسوووطههه،، ملامح خلود كانت لطيفة وهي فرحانه رضوي عامله تتفرج عليها ومبسوطه عشانها
*رضوي:* اهدي طب انتي صاحيه وهو خالص قالكك بحبك انتي صاحيه ،يلا بقى احكليلي اي الحصل م الاول
*خلود:* تعالى هحكليك م طقطق ل سلامو عليكوا
*خلود حكيت لها كل حصلت بل التفاصيل وخدت نفس كدة واتنهدت وقالت بصوت حزين*
*خلود:* تفتكري يسبني! تفتكري يرجع تاني ساندي وسبني! 
*ساندي صحبت خلود ومصطفى من ساعت م عرفوا بعض واعترفت ل مصطفى انها بتحبه م سنه وارتبطو حاولي تسع شهور*
*رضوي:* انتي لسه محكتيش ل ساندي!!
*خلود:* لا انتي اول واحده تعرف، علي قد منا فرحانه ع قد منا خايفة
*رضوي:* نكدد هانمممم!! هو القالك انو بيحبك مش انتي القولتي صح! يبقى هو بيحبك وهو ساب ساندي عشان مبقاش يحس معاها انو مبسوط هو مبقاش يحب ساندي،، ممكن بقي بلاش تفكير، وكمان صحح!! انتي مش نازلة تقابلي!
*خلود:* ايوا انا نسيت! البس أي! فكري معاياا! 
*رضوي:* امممم جيتي ف ملعبيي 

*رضوي قالت لها ولبست ونزلو خلود كان شكلها لطيف اوي، ملامحها ملامح طفله صغيره فرحانة عشان جتلها لعبة نفسها فيها*
*خلود:* هنقعد م ساندي شويه وبعدين هقابله
*رضوي:* ايوا وخليكي تقليه كده وبيني انك عادي اتقفنا!!
*خلود:* متخفيش يبنتي عليكي
*رضوي:* مممم انا كده اكتر ربنا يستر بقي
*خلود:* ياه للدرجايي سمعتي وحشه!!

*فضلو ماشين وبيضحكوا لحد م وصلوا وقابلة ساندي*
*ساندي:* اهلا بل الناس ال مواعيدها مظبوطه
*روضي وخلود ف نفس واحد:* مبتقيش ظالمة احنا اتأخرنا ساعة بسس!
*ساندي:* انا فعلا ظالمة، عاملين اي
*رضوي:* كويسين يختي ونتي! 
*ساندي:* انا بخير، هي خلود م معانا ولا اي،ي بنتييي
*مكنتش مركزه معاهم كانت عاملة تفكر هتقول اي اول ما تشوفوا! يترا هتيكلموا زي زمان! طب هتحصل حاجه جديده! عامله تفكر وعايزه الوقت يعدي بسرعه*
*رضوي:* هي فعلا م معانااا بس ثانية واحدة،، ي مصصصصططففيييييي
*خلود اترعشت وعينها نورت هو فين!!*
*ساندي:* انتي م معانا ف اي مالك!
*خلود:* لالا يبنتي ازاي انا مركزه معاكو حتى حد قال إن مصطفى جه هو فين!
*ضروي صوت ضحكتها علي* يعني هو مصطفي كلمة السر الهتخليكي مركزه معانا!!! 
*خلود:* اي عسل الهزار داا!! كنت بفكر هقوله اي لما شوفه
*ساندي نظرة عينها اتغيرت وقلبت بغيره كده* تقابلي مين ي خلود هو ف حاجه نا معرفهاش!!
*خلود:* اقابل مصطفى ،،ايوا رضوي تبقى تحكليك بقي
*ساندي:* مصطفى!! 
*رضوي:* ايوا مصطفى ،مالك ي ساندي ف حاجه!!
*ساندي:* لا هيكون في ايه يعني، انا بس استغربت

*قطع كلامهم هنا لما تلفون خلود رن*
*خلود:* ألو
*مصطفى:* يلا انا جاهز ومستنيكي، هنروح فين!
*خلود:* نقعد ف مكان هادي
*مصطفى:* اممم اوكي يحبيبي ،خلي بالك من نفسك ونتي جايه
*خلود:* حاضر ،بايي 

*________________* 
عدا عشر دقايق وخلود ماشيه فالشارع بتفكر هي هتعمل اي لما تشوفه! ،، وصلت وأول م شافته إبتسمت و *قالتو:* ازيك!  
*مصطفي:* وحشتني
وشها احمر اوي وعيونها لمعت ها هنقعد فين بقى!! 
*بعد عشر دقايق وهم ماشين ساكتين، خلود مره وحده:* مصطفى اني حاسه اني بعمل حاجة م ورا مااما 
*مصطفى:* لي بتقولي كده!!  
*خلود:* نا مقولتش ل ماما اننا ارتبطنا وهي متعرفش اني هقابلك انهاردا،،مش عايزه ثقتها فيا تروح
*مصطفى:* ايوا ، طب هتعملي ايه ؟
*خلود:* هعرف ماما كل حاجه
*مصطفى:* طب لو موفقتش! رفضت
*خلود وشها اصفر كده زي متكون خافت وردت بصوت قلقان:* مش عارفه!

*مصطفى:* ايدا ايدا هتعيطي ولا اي!! هي طنط بتحبني م واحنا صغيرين ومش هتقول لا متخفيش
*خلود:* جايب الثقة دي منين نفسي افهم! 
*مصطفى:* ايوا كده اضحكي ،صح صح! انتي بقي عندك كام سنة
*خلود:* ايه السؤال دا، انت نسيت!
*مصطفى:* يستي قولي بسس
*خلود:* كمان شهر هتم 17
*مصطفى:* بقالنا تسع سنين مع بعض وبفرح ونتي كل يوم بتكبري قدام عيني وبح...

*قطع كلامهم هنا وتلفونه رن*
*مصطفى:* ألو، مين!
*سكوت لمدة 20 ثانيه* معقول نسيتني ي مصطفى!!
*اندهش اوي وقال باستغراب كدة!!*
*مصطفى:* ساندييي!!
وهنا كانت الصدمه ل خلود، حسيت وقتها أن قلبها اتقبض كده
*ساندي:* عامل اي، موحشكتش!
*مصطفي:* انا بخير الحمد لله، متصلة ف حاجه!

خلود مع كلامه معاها حسيت ان فعلا م عاوزها وكانت قاعده مركزه اوي معاه
*ساندي:* هو انا عشان بكلمكك يبقى ف حاجه! بس اطمن انا بخير انت بس وحشتني ف قولت اسلم عليك
*مصطفى:* ايوا تسلمي انا بخير، عاوزة حاجه!
*ساندي:* شكرا ،بايي

*خلود بصه ل مصطفى ومستينه تعرف كانت بتقوله ايه! مستنيه يقولها اي حاجة.*
*مصطفى:* اي فكرتي هتشربي اي ؟

*قاعده سرحانه وبتفكرر هو لي مقالهاش*
*خلود:* اه هشرب قهوة، ونت هتحبها زي ماشي!!
*بصلها وضحك وقالها:* انا عجبني فيكي اصرارك دا اويي
*خلود:* سيد عيب متقولش كده احنا أهل
*مصطفى:* تعرفي ان ساندي كلمتني! 

*هي مكنتش متوقعه انو يقولها اي حاجة وبصلته ب اهتمام عشان هموت وتعرف بس ف دماغها كلام رضوي بسرعه وهي انها تبقى تقيله*

*خلود:* اتصلت في حاجه!
*مصطفى:* لاء، مش عارف، انا مستغرب اصلا
*خلود:* ونت تستغرب لي! ، م انتو سبتو بعض!!
*مصطفى:* ايوا بس..
*خلود:* مفيش بسس هووو كده المفروض ميهمكش هي اتصلت ليه اصلا ي استاذ
*اتعصبت اوي وشها احمر*
*مصطفى:* انا بحبك انتي ي خلود بحبك
*خلود اتنهدت كده وبصلته ف عينه، وضحكت اويي كان شكلها لطيف خالص*
*خلود:* بتعرف تخليني اضحك وانا متعصبه ع فكره، *بصوت واطي جدا* انا كمان بحبك ي مصطفى
*مصطفى:* قولتي اي!! 
*خلود:* ايه المطرة بتمطر يلا نقوم نمشي فالمطر
*مصطفي:* يلا ونشغل اغاني ،اول اغنية هتكون لينا
*خلود:* اشطا
*______________*
خرجوا وماشين ف المطره مصطفى ماشي باصص عليها وهي فرحانه بل مطرة
*خلود:* بتصبلي كده لي!
*مصطفى:* لسه شايفك طفله عندها 7 سنين حاسك بنتي ،لسة زي منتي طفلة.
*خلود:* انا فعلا مبسوطه وبحب الجو دا جدا م ونا صغيره
*مصطفى:* انا عارف، يلا اشغل الاغنيه!!

*شغل الأغنية وهي كانت مبسوطه جدا، كانت أول اغنيه سموعها زمان سوا وفضلو مشغلين اغاني ومشين لحد م جت اكتر لحظة خلود بتخاف منها*

*مصطفى:* واقف باصص عليها، دنا قولت انتي كبرتي بقي وهتعدي الشارع لوحدك
*خلود:* ايوا ايوا طبعا بعرف يبني
*مصطفي :* اممم طب خليها عليا انهاردا واعديكي انا ، *غمزلها كده*
*خلود:* انت استغلالي اويي، بس ماشي ماشي، *بصوت واطي* الحمد لله مكنتش هعرف اعدي
*مصطفى:* قولتي حاجه!!!
*خلود:* لالا خلاص ،يلا
*مصطفى مسك ايدها عشان يعديها الشارع وخد نفس كده وقالها:* تعرفي انا اول مره احس اني مبسوط وم عايز حاجة تاني م الدنيا، عاوز أفضل جنبك بس
*قلبها بيدق جامد وفرحانه جدا* بس متناسش انك عايز تبقي مهندس!!
*مصطفى:* أن شاء الله ي دكتور
*خلود:* يارب يسمع م بوقك ربنا يارب ونفضل دايما م بعض
*__________*
عدا خمس دقايق وهو لسه ماسك ايدها وماشين
*خلود:* احم احم اييههه احنا عدينا الشارع ع فكرة
*مصطفى:* اه صح ،طب تعالى ونعدي تاني عادي
*خلود* لا يعسل حاسبب كده
*مصطفى:* انا بحب طريقة كلامك اللي زي الزفت دي بجد
*صوت ضحكتها بيعلي ومبسوطه:* اصلي هقولك اي طب قربنا نوصل!
*مصطفى:* ماشي يستي خليها عليا المرادي
*________________*
خلود روحت البيت ونادت على مامتها وقعدت تتكلم معاها شويه وحكيت لها كل حاجه م اول م قالها بحبك، مامتها فرحت انها صرحتها وحكيت لها ع كل حاجه وقعده بتسمع لها.
*خلود:* بس ي ماما وهو دا كل الحصل، ونا اسفة عشان مقولتكيش ونتي الهتقولي عليه هعمله.

*مامتها خدتها بلحضن وقالتها انا مبسوطه عشان جيتي حكيتلي كل حاجه، ونا مواقفه أن علاقتكوا تمشي، بس اوعي تعملي حاجه تغضب ربنا وركزي ف دراستك أهم حاجة فاهمه ي دكتور*

خلود مكنتش مصدقه ان مامتها واقفت وحضنها اويي *وقالت:* ماما انا بحبك اوييي بجد شكراً
*_______*
جريت خلود عالاوضه بسرعه وكلمت مصطفى وقالته واخر المكالمة قالته تصبح على خير يقمرر 
*______________*
عدا تلت ساعات وخلود نايمه عالمخده وعامله تفكر هو ممكن يرجع ل ساندي ولا قطع تفكيرها وجت *رساله م مصطفي :* ردي وتس بسرعه
*اتخضت اويي وجريت فتحت تلفونها*
*مصفطي:* خلود انا اسف انا مش هقدر اكمل ساندي رجعت كلمتني ونا حسيت اني لسه بحبها عارف ان الكلام د صعب عليكي بس سامحيني ي خلود، انا محبكتيش كنت بحاول انسى ساندي معرفتش

*خلود رمت الموبيل م ايدها:* لالا لالا اكيد بيهزر صح اكيد د كدب قالي انو بيحبني ازاي! مصطفي متسبنيش ،مصطفى اوعي تمشي، مصطفى خليك انا بحبك
*دموع خلود كانت نازله زي الأمطار وعامله تعيط عالمخده ونعيط ب بصويت وصوت حزين بيردد جملة،،*
*مصطفى متسبنيش*

*دخلت مامتت خلود فجأه عصوتها*
*مامت خلود* ف اي ي خلود أ.........



*لــ دُنيـا وحـيد*
# *دودي*. *DODY*

1 تعليقات

أضف تعليقًا مُشجعًا ..

أحدث أقدم

شاهِد أيضًا

إغلاق الإعلان